woord
Voor iedere dag zoek ik een passend woord. Een woord dat past bij de dag. Soms beschrijft dat een gevoel. Soms een sfeer. Soms een onderwerp. Hoe voelt de dag aan, wat speelt er zich af in de maatschappij? Het zijn woorden die in mij opkomen en meerdere betekenissen kunnen hebben. Wat voor mij geldt, hoeft niet voor jou te gelden. En toch denk ik dat iedereen het woord op datzelfde moment zal herkennen. Het woord publiceer ik sinds begin dit jaar via mijn Twitteraccount (@Sier_in_Utrecht). Elk woord is een blog waard, iedere dag één. De maandelijkse bundeling van deze woorden verwerkt tot één blog. Na een jaar 366 woorden op een rij. Het woord spreekt tot mijn verbeelding.
Vanuit mijn slaapkamerraam kijk ik de tuin in. De lente is in aantocht. Ik zie hoe bomen, planten en struiken uitlopen. Dit is mijn woord van de dag. Het springt door mijn hoofd. Uitlopen, van een communicatie project. Uitlopen, na een intensieve training. Uitlopen, van nieuw gekochte schoenen. Uitlopen, van make-up bij lachen of huilen. Wauw wat een mooi woord. Zonder al te veel moeite ploppen ze in mij op.
Tegenwoordig wordt vaak het communicatieadvies gegeven om blogs te schrijven. Men predikt: contentmarketing is storytelling. Interessant klinken deze woorden. Maar hoe help je nu iemand op weg met bloggen? Help opdrachtgevers of collega’s bij het opzetten van de structuur, het vinden van de rode draad en het opstellen van het publicatieschema. Niet iedereen is van huis uit gewend om te schrijven. Een proefschrift schrijf je anders dan het schrijven van een kaartje. Welke taal past bij de organisatie? Wat is de toon van een afdeling? Hoe spreekt de doelgroep? En misschien spreekt vloggen wel veel meer tot de verbeelding?
In elk woord ligt een verhaal besloten. Elk woord roept een emotie op. Bekrachtig de boodschap met het juiste woord. Het draait om precisie. Speel ermee!