social media
contactgegevens
Kirsten van Stein Callenfels
0654 635 943 kirsten@siermediacommunicatie.nl

identiteit

gepubliceerd door op mei 25, 2014 in communicatie

Het opstarten van een eigen bedrijf is het één, maar het bepalen van een identiteit het ander. Waar begin je mee? Jouw bedrijfsactiviteiten ontspruiten uit omstandigheden, mogelijkheden en idealen. Je bent ervan overtuigd dat je van betekenis bent en je wilt dat uitstralen naar buiten. Hoe bekrachtig jij jouw verhaal? In de opstartfase denk je na over jouw waarden, visie en missie. Je creëert een bedrijfsnaam. Je geeft jouw verhaal tekstueel en visueel gestalte en vertaalt dit door naar een bepaalde uitingsvorm. Je vormt en kleurt jouw identiteit. De gekozen naam en huisstijl duidt en bekrachtigt de ware aard van jouw verhaal. Nu ben je zover om naar buiten te treden.

Tijdens de opstartfase van Sier kijk ik goed om mij heen. Wat doen anderen bedrijven? Wat bied ik aan? Hoe voer ik dat uit? Welk verschil maak ik? Hoe draag ik dat uit? Op wie richt ik mij? Wat heb ik daarvoor nodig? Zo geef ik vorm aan mijn waarden, visie en missie. De kracht van mijn roepnaam (K i r s t e n) laat ik terugkomen in mijn bedrijfsnaam (S i e r). Ik zie er betekenis in, ik speel met de letters (r e i s ,  e r  i s). Ik ben zoals mijn naam is. Mijn manier van werken ligt besloten in mijn bedrijfsnaam. Dit beeld is heel helder voor mij.

Bij de doorvertaling van de uitingsvorm voor Sier, houd ik rekening met twee facetten. Het één zegt iets over mijn bedrijfsactiviteiten en het ander zegt iets over mijn uitstraling. Ik wil deze facetten in één huisstijl terugzien, zodat mijn doelgroep zich erin herkent. Welke kleur en vorm bepaalt mijn identiteit? Niet te verwarren met mijn identiteit als persoon. Maar mijn identiteit als organisatie. Natuurlijk, persoon en organisatie zijn met elkaar verbonden. Toch is er verschil. Een voorbeeld. De inrichting van mijn huis is anders dan de huisstijl van mijn organisatie. In beide gevallen voel ik me er thuis. Ik heb het geluk met grafische ontwerpers samen te werken, die mij begrijpen.

Het is een spannende en intuïtieve ontdekkingstocht. Niet een ander bepaalt de richting van mijn huisstijl. Nee, ik word geleid; ìk kijk èn kies. Spelenderwijs word ik verrast. Een nieuw spectrum ontvouwt zich buiten mijn beeldvorming om. Het haalt mij even uit mijn balans of eerlijk gezegd uit mijn comfortzone. Ik laat het effect van mijn keuze op mij inwerken. Ik voel het van top tot teen en vooral in mijn hart. Ik ben de juiste richting ingeslagen. Ik word blij van de stijl, het kleurenpalet. Dit past bij mijn organisatie. Dit is wat ik wil uitstralen, wat ik wil laten zien. De grafisch ontwerper, Jan, gaat verder met de vorm. En dat vertrouw ik hem als geen ander toe.

Uit drie voorstellen kies ik er één. Dat lukt mij niet ineens. Ik heb hiervoor een paar dagen de tijd nodig. Ik ervaar de verschillen; de toon, de emotie, de vorm, de taal. Ik vraag om hier en daar verfijning aan te brengen. Binnen zes weken heb ik de huisstijl voor Sier. Een pakket stijlelementen die ik toepas op online en offline communicatie. Communicatie via website, e-nieuwsbrieven, Facebook, Twitter en video. Communicatie via visitekaartjes en Word-sjablonen (bedoeld voor offertes, voorwaarden, opdrachten en facturen).

Mijn identiteit is mijn verhaal.