social media
contactgegevens
Kirsten van Stein Callenfels
0654 635 943 kirsten@siermediacommunicatie.nl

geschenk

Posted by on jan 23, 2016 in communicatie

Kaartjes, cadeautjes, bezoekjes, telefoontjes, berichtjes; geschenken voorzien van wensen voor een speciale gebeurtenis. Op mijn verjaardag werd ik overspoeld met  deze geschenken. Familie, vrienden en bekenden verrasten mij ieder op hun eigen wijze. Met de minuut voelde ik mij meer jarig, zonder dat ik de intentie had om er veel aandacht aan te geven. Een geschenk, in welke vorm dan ook, doet meer met jezelf en de ander dan je vooraf misschien voor mogelijk houdt. Aandacht voor een ander, maakt dat dat de ander zich gezien en gewaardeerd voelt.

Bekijk dit eens van een zakelijke kant. Realiseer je je wat een beetje aandacht kan betekenen? Grote bedrijven werken met prachtige modellen en systemen. Ze volgen daarmee op de voet de zogenaamde customer lifecycle om op het juiste moment, de juiste boodschap bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen. Het is niet voor niets dat Big Data in het huidige tijdperk zo’n belangrijke rol speelt. Hoe meer je weet van een relatie, hoe persoonlijker en sneller je kan handelen. Bezoekers, gebruikers, (potentiële) klanten laten sporen achter via allerlei media. Daarmee voorzien ze bedrijven onbewust en real-time van interessante gegevens tijdens hun customer journey. Data-analisten zitten boven op deze micro-moments, zodat de marketeers hun geschenken (gerelateerd aan diensten en producten) op het juiste moment in de juiste vorm kunnen aanbieden.

Welk geschenk bied jij jouw klant wanneer aan? Je hoeft geen grote speler te zijn om inzage te krijgen in het gedrag van jouw klanten. Begin bij het begin. Hoe goed ken jij je klant? Verplaats je in de klant. Stel je voor dat jij die klant bent, waarmee zou jij wanneer verrast (willen) worden? En wat stel je dan wel of niet op prijs?

Een geschenk verpak je in allerlei vormen en maten, net zoals bij een verjaardag. Verras je klant op een persoonlijke manier, alsof het iemand uit je familie- of vriendenkring betreft. Je kent de belangrijke gebeurtenissen in een jaar. Hoe ziet de agenda eruit? Welke interesses en behoeftes zijn bekend? Speel met die informatie en creëer een wenselijk geschenk op het juiste moment.