actualiteit
Nieuws is altijd en overal. Wat is de waarde van nieuws? Nieuws is tenslotte snel achterhaald. Op veel websites zijn er de zogenaamde actualiteitenrubrieken. Maar het bijhouden van de actualiteit heeft niet de hoogste prioriteit. Regelmatig bezoek ik websites om te zien waar ze voor staan, wie ze zijn, wat ze te vertellen hebben. Juist de informatie over de organisatie in het moment vind ik interessant. Natuurlijk kan ik naar betreffende Facebook of LinkedIn pagina gaan of Twitter checken. Daar vind ik niet wat ik zoek. Daar vind ik de vluchtige berichten. Deze berichten kondigen vaak in het kort iets aan, delen iets mee, geven weinig context. Terwijl sommige bedrijven echt wel meer te vertellen hebben. Wat is nu de actualiteit van jouw organisatie? Wat speelt er zich af in jouw organisatie en hoe spreek je de bezoekers op jouw online kanalen aan? Waar verwijs je naar. Ik wil graag een mooi of krachtig of interessant verhaal. Een verhaal met een onderliggende boodschap.
De actualiteitenrubriek is de uitgelezen kans voor verdieping. Een kijkje achter de schermen van jouw organisatie. Je laat mensen dichter bij jouw organisatie komen. Ze zetten een stap over de drempel van jouw organisatie. Ze nemen tijd voor jouw organisatie. Actualiteit is breed interpreteerbaar en inzetbaar. Je kan, als directeur, zelf blogs schrijven over iets dat jou drijft en bezighoudt en jouw organisatie raakt. Je kan anderen blogs laten schrijven, bijvoorbeeld collega’s van een bepaalde afdeling over een bepaald project, over een ervaring. Je kan ook mensen van buiten jouw organisatie laten schrijven, bijvoorbeeld relaties met wie je nauw samenwerkt. De blogs dienen ter inspiratie, ze zorgen voor een aha-beleving, ze geven ongevraagd advies en inzichten. De blogs geven een breder beeld van jouw organisatie en de mensen die daar werkzaam zijn. De lezer gaat uit eigen beweging op zoek naar nieuws over jouw organisatie.
Onder de actualiteitenrubriek vind je ook vaak de agenda, die niet adequaat bijgehouden is. De informatie is incompleet en achterhaald. Als je wilt laten zien wat je allemaal organiseert in een jaar, categoriseer de evenementen op maand of jaar of thema. Zorg ervoor dat oude evenementen voorzien zijn van verslaglegging, met aanvullende tekst of maak het aantrekkelijker met beeld, zoals foto’s en video’s. Beeldmateriaal spreekt sneller tot de verbeelding. Geef bij aanstaande evenementen voldoende informatie. Vertel over het wat, waarom, wie, wanneer, zodat het echt uitnodigend is om erbij aanwezig te zijn. Uiteraard is de aanmelding een fluitje van een cent door een zichtbare en opvallende link of knop. Professioneel is de persoonlijke bevestiging die daarop volgt.
Nieuwsbrieven vind je ook onder de actualiteitenrubriek. Voor een spontane bezoeker op jouw website, kan het lezen van een nieuwsbrief aanleiding zijn om zich hierop te abonneren, zich te verbinden. Categoriseer, dateer en maak de betreffende teaser beeldend als je de nieuwsbrieven aanbiedt op jouw website. Dit lokt uit om erop te klikken. Een (e-mail)nieuwsbrief is zakelijker, gericht op een specifieke doelgroep. Deze e-mail nieuwsbrieven zijn naar jouw relaties verzonden die zich hierop hebben geabonneerd. In deze nieuwsbrieven geef je specifieke ontwikkelingen weer die betrekking hebben op jouw diensten/producten, het beleid ten opzichte van de relatie. Relaties die jouw organisatie enigszins kennen. Jouw organisatie brengt het nieuws naar de relatie.
Een ander onderdeel is het kopje pers of media. De mediaberichten zijn één op één gekopieerd en verzameld. Soms een scan of foto van het origineel, soms een pdf of een link. Het is een item in een magazine of in een lokale of landelijke krant of op een website of TV. Verschillende niveaus van nieuwswaarde. Ben je ongevraagd genoemd, heb je samengewerkt met een redacteur? Hoe betrouwbaar en geloofwaardig is het bericht en het medium? Wat vertelt het over jouw organisatie? Waarmee wil je geassocieerd worden? Waak ervoor dat je al deze verschillende berichten als uithangbord inzet. Je bent er trots op dat jouw naam en organisatie genoemd is, het geeft je bekendheid en aanzien. Geef het dan ook op jouw website de ruimte die het verdient. Schrijf er wat bij, de context, maak het af met hoogwaardig materiaal. Vraag originele foto’s op, het opgemaakte document, de pdf-versie. Denk aan de bronvermelding, met eventueel een link. En als het echt belangrijk is, verspreid het, met context, via jouw andere online kanalen.
Nieuws maak je. Bedenk wanneer en hoe je nieuws brengt en besef wanneer en hoe de bezoeker of relatie nieuws haalt. Speel met de actualiteit, de toon, het beeld en creëer jouw eigen formule. Neem de tijd en let op de details, de actualiteitenrubriek zegt namelijk veel over jouw organisatie.