kiezen
Uit de dingen die ik leuk vind om te doen, kan ik niet kiezen. Ik wil ze allemaal kunnen doen. Sporten, studeren, muziek maken, lezen. Nu heb ik het nog maar over mijn hobby’s. In mijn werk kan ik uit een ander rijtje kiezen. Filmen, editen, bloggen, webcopy schrijven, websites maken, e-mail campagnes opzetten, plannen ontwikkelen en uitvoeren. Alles in het kader van content productie. Vaak hoef ik niet te kiezen, want de opdrachtgever maakt de keuze voor mij. Een luxe ontstaan uit mijn specialisatie. De specialisatie dat ik op veel vlakken mijn weg en draai weet te vinden. Ik kan iets wat mijn opdrachtgever niet kan, maar waar zij/hij wel behoefte aan heeft.
De opdrachtgevers voor wie ik werk, zijn ondernemers die hun eigen weg bepalen en vormgeven. Totdat ze erachter komen, dat als ze groter willen denken en doen, ze moeten kiezen. Kiezen welke richting ze opgaan, hoe ze dit aanpakken, wat ze aan anderen overlaten, hoeveel ze hierin investeren, wat het ze kost. Vaak speelt dit zich af in het hoofd van de ondernemer. Het wordt er niet echt concreter door. Gedachten hardop uitspreken en wensen kenbaar maken dat is moeilijk en spannend. Het gevaar bestaat dat er uiteindelijk niets in beweging gezet wordt.
Zodra ik met deze ondernemer om de tafel zit, en zij/hij deze gedachten uitstort, kan er geruimd en gebouwd worden. De ondernemer stelt zich kwetsbaar op. De hulpvraag komt boven tafel. Zij/hij heeft ruimte nodig om zijn gedachten te ordenen door deze te delen met anderen. Iemand die begrijpt waar zij/hij het over heeft. Iemand die de drijfveren herkent, het enthousiasme deelt. Iemand die meedenkt, het concreet maakt. Iemand die het vak verstaat, de wens aandacht geeft. De opdrachtgever hoeft niet meer te kiezen. De opdrachtgever weet het en geeft de opdracht uit handen aan mij.