indruk
De eerste indruk telt. Wie (her)kent dit niet? Waar je ook komt, jouw voorkomen beïnvloedt het contact met anderen. Je wilt jezelf zijn en tegelijkertijd jezelf laten zien. Hoe heb je je voorbereid op de ontmoeting? Weet je met wie je te maken hebt? Wat kom je halen én brengen? Tijd en ruimte bepalen hoe jij jezelf kunt neerzetten. Daarom is het belangrijk dat jij krachtig en energiek overkomt. Dat je goed en welbespraakt uit je woorden komt. Kan je het gesprek openen en sturen? Ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Je geeft ruimte aan het gesprek en de mensen om je heen. Je lichaam spiegelt of je daadwerkelijk luistert en geïnteresseerd bent.
Hoe jij wilt overkomen, dat kan je versterken door stil te staan bij jouw uitstraling. Denk hierbij aan de kleding die je draagt. Komt dit overeen met wie je bent en met de omgeving waarin je je verkeert? De juiste kleur en vorm van jouw kleding versterken niet alleen jouw zelfbeeld, maar ook wat anderen in jou zien en van jou aannemen. Ga op onderzoek uit, weet wat bij je past en wanneer je welke kleur en vorm inzet. Speel met jouw kleuren en vormen. Stem accessoires hierop af. Maak indruk. Jij bent jouw levende visitekaartje, jouw personal brand. Het effect wordt vaak onderschat. Kijk ter inspiratie eens om je heen, hoe reageer jezelf op bepaalde mensen, wat valt je op? Klopt de binnenkant met de buitenkant?
De eerste indruk bij een ontmoeting heb jezelf in de hand. Of het nu gaat om een gesprek met iemand uit jouw netwerk of met een klant. Op dit moment zijn er veel mensen op zoek naar een baan. De markt is ingewikkeld. De economie zit niet mee. Te veel mensen reageren op dezelfde interessante vacatures. De werkgever heeft de beste kandidaat voor het uitzoeken. En de werkgever krijgt steeds meer waar voor zijn geld. Hoe trek jij de aandacht van deze werkgever? Een pakkende motivatiebrief, een uitgebreid CV is niet meer afdoende. Een telefoontje vooraf kan gunstig uitpakken. Wil je indruk maken? Onderscheid jezelf met een persoonlijke video als levend CV.
Pitch jezelf op video. Laat jezelf zien en horen. Voeg bewegend beeld toe dat kenmerkend is voor jou. In dit digitale tijdperk is oneindig veel mogelijk om indruk achter te laten. Ik zie het voor me. Elk LinkedIn profiel is binnenkort voorzien van een levend CV. En iedere bedrijfspagina fungeert als online recruitment bureau met wervende vacatures op beeld. Daarin zal de kwaliteit verschillen, net zoals de verschillen tussen professionele profielfoto’s en de selfies. Aan jou de keus wie je daarvoor inzet. Kies voor een professionele kleuradviseur en videospecialist. De eerste indruk telt!