social media
contactgegevens
Kirsten van Stein Callenfels
0654 635 943 kirsten@siermediacommunicatie.nl

podium

gepubliceerd door op apr 11, 2014 in communicatie

In de stad bruist het van initiatieven. Enthousiasme en drijfveren is de basis voor het opstarten hiervan. De oprichters zetten hun netwerk in en zorgen voor ambassadeurs. Heb je iets met het thema, dan haak je aan om in actie te komen. Heb je geen tijd om iets te organiseren, dan neem je actief deel aan het programma. Of je volgt het verloop via Twitter, Facebook of webcast, of je bekijkt na afloop de sfeerimpressie op de website.

Elk initiatief verdient een podium om gehoord en gezien te worden. Op kleine of op grote schaal. Achter zo’n initiatief is een communicatieteam actief; een vliegwiel om het initiatief aan het rollen te krijgen. Als de gemeente het initiatief ondersteunt, wil regionale radio en televisie ook een bijdrage leveren. In regionale bladen en wijkkranten is er ruimte voor een artikel. Een bericht op de website van partners/sponsors. Posters ophangen, flyers rondbrengen, e-nieuwsbrieven versturen. Alles om aandacht te krijgen voor het initiatief.

Ook als jouw organisatie klein is, het initiatief niet zo groot, kan je deze weg bewandelen. Dat hoeft niet met een team, maar vraag eens rond in jouw netwerk, of er iemand is die iets voor jouw initiatief kan betekenen. Een podium is belangrijk voor jouw verhaal. Maar dat podium komt er niet vanzelf. Je hebt ruimte, middelen en materialen nodig. Mensen om het op te bouwen. Mensen om de verbindingen aan te sluiten. Mensen om het aan te kleden. Ieder met zijn of haar expertise. Aan één persoon kan je al genoeg hebben om het balletje aan het rollen te krijgen, zodat jij een prachtig podium hebt om jouw verhaal te vertellen. Maar dat verhaal, hoe zit dat eigenlijk?

Wat is jouw verhaal? Wanneer en hoe ga je dat vertellen? Hoe zorg je ervoor dat jouw publiek komt luisteren? Wat kan dit publiek met jouw verhaal? Wat kan dit publiek voor jou betekenen, maar ook andersom. Wat geef je mee? Hoe houd je het contact in stand? Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe sterker je het doordacht hebt, hoe krachtiger de impact van de uitvoering. Het vertellen van een oprecht verhaal dat doe je er niet zomaar even bij of tussendoor. Natuurlijk, je vertelt jouw verhaal al door de dagelijkse uitvoering van jouw kernactiviteiten in jouw organisatie. Maar er is meer mogelijk met jouw verhaal. Creëer een podium, en laat jouw verhaal zien en horen. Jouw verhaal; daar draait het om in het leven.