social media
contactgegevens
Kirsten van Stein Callenfels
0654 635 943 kirsten@siermediacommunicatie.nl

film verkoopt

gepubliceerd door op apr 3, 2014 in media

In de bioscoop, op filmfestivals of thuis zie ik graag films. Een documentaire of een genre film. Het onderwerp en de details vind ik in iedere film belangrijk. Hoe is de verhaallijn opgebouwd. Voor welke kleurcompositie is gekozen. Vanuit welk standpunt is gefilmd. Wat is het filmkader. Identificeer ik me met de personages. Voor de basis van een film is een verhaal nodig.  Een scenarioschrijver beleeft de film in zijn hoofd en zet het op papier. De regisseur maakt deze film, en vertaalt het naar beeld. Hij bepaalt het filmbeeld en de beleving. De producent zorgt voor de financiële middelen en het verloop van de filmproductie. Een heilige drie-eenheid in de filmindustrie.

Commercials zijn ook film. De totstandkoming van een commercial verloopt hetzelfde productieproces als bij film. Alleen is de tijd voor het maken van een commercial korter. En zijn er meer specialisten bij betrokken. Een reclamebureau, een communicatiebureau, een productiehuis. En natuurlijk de opdrachtgever. De kwaliteit van commercials wordt steeds beter. Filmmakers maken tegenwoordig namelijk ook commercials. Filmmakers zijn goed in verhalen vertellen. Zo’n verhaal past niet in een paar seconden, en wordt internet en radio ingezet om de details van het verhaal te vertellen. Op deze manier word je meegenomen in het verhaal. Niet alleen om een product of dienst af te nemen, maar ook om iets te vinden van het merk, je ermee te verbinden.

Als je over dit merk een goede ervaring hebt, wil je er alles van weten, je wilt ook horen bij die groep andere merkliefhebbers. En het merk beloont je daarvoor, je krijgt speciale aanbiedingen, kan lid worden, of meedoen met spelletjes, je kan ergens voor sparen. Je voelt je speciaal, en je wilt dit delen met anderen uit je familie- en vriendenkring. Je bent zelfs bereid een bericht achter te laten bij aankoop van een product of dienst.

Een prachtig systeem. Zelf deel ik regelmatig informatie over organisaties op social media. Organisaties die iets met mij doen. Niet omdat ze snel iets willen verkopen voor veel geld. Maar organisaties die echt iets te bieden hebben, voor mens en samenleving, natuur en milieu, kunst en cultuur. Organisaties die boven het maaiveld uit durven te steken. Anders kijken, anders denken. Ik identificeer me met deze organisaties. Ik begrijp hun standpunten en kaders. Ik geloof in hun verhaal. Wat mij betreft verdien ze altijd zendtijd. Gelukkig weten deze organisaties beter, en besteden ze liever geld aan mensen en middelen die hun organisatie echt verder op weg helpen. Ik ben er één van. Jij ook?