Je kent het wel, maar je wilt het niet. Of je wilt het alleen privé en niet zakelijk. Een facebookpagina?! Iedereen kan een pagina aanmaken; voor jou persoonlijk, voor een vereniging, of voor een organisatie. Maar waarvoor dient deze pagina? Als organisatie is het verstandig om vooraf na te denken waarom je een Facebookpagina wilt aanmaken? Wat heb je te vertellen? Wie zit op die informatie te wachten?
Facebook biedt jou een extra communicatiekanaal. Je laat net even iets anders van jouw organisatie zien dan dat je op jouw website hebt vermeld. Jouw relaties willen op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in jouw organisatie. Jij richt je tot een bepaalde doelgroep die geïnteresseerd is in jouw organisatie, want deze doelgroep wil meer te weten komen over een product of dienst of bedrijfsvoering. Via Facebook betrek je jouw relaties bij jouw organisatie. Jouw relaties (stakeholders/belanghebbenden) vinden jouw Facebookpagina leuk (like). Zodra ze iets vinden van jouw organisatie, willen ze dit graag delen op Facebook. Voor elke relatie die reageert op een bericht (post) van jouw organisatie, krijgen gemiddeld tien andere Facebookvrienden deze reactie te zien op hun tijdslijn. Deze relatie heeft bijvoorbeeld het bericht gedeeld (share), of een reactie gegeven (comment).
Organisaties kunnen hun doelgroep bereiken door te adverteren op Facebook. Aan de hand van sociale geografische en demografische factoren die Facebook verzamelt, kan de organisatie een target group definiëren en een betaalde advertentie plaatsen. De opgeslagen cookies zorgen ervoor dat deze advertentie wordt getoond in de rechterbalk van de Facebookpagina. De Facebookgebruiker uit de target group klikt op de advertentie en komt op een landingspagina terecht. Op deze pagina, Facebook of website, is meer informatie beschikbaar over de actie of de organisatie en zet de Facebookgebruiker aan tot actie.
Ik gebruik Facebook op verschillende manieren. Ik heb een persoonlijke pagina welke ik gebruik om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Ik ‘like’ pagina’s van organisaties die mij aanspreken vanwege bepaalde thema’s; duurzaamheid, Utrecht, film, natuur, kunst. Op die manier word ik gevoed, zonder dat ik daarvoor iets hoef te doen. Ik weet wanneer er een nieuwsbrief of een blog is. Of welke actie of activiteit er plaatsvindt. Ik bepaal zelf wanneer ik die informatie tot mij neem en tijd heb om er iets mee te doen. Als ik echt iets vind van dat bericht, deel ik het op mijn tijdslijn, waardoor mijn vrienden vanzelf dit bericht voorbij zien komen. Omdat wij een gemeenschappelijke interesse hebben, kan ik heel snel en gemakkelijk informatie delen. Op deze manier zie ik ook wat mijn vrienden leuk vinden. Er zijn vrienden die eigenlijk geen vrienden zijn, maar waar ik wel iets gemeenschappelijks mee deel. Omdat ik iemand ontmoet heb op een festival, of samengewerkt heb tijdens vrijwilligerswerk, of het zijn oud-collega’s.
Voor een aantal organisaties heb ik een Facebookpagina opgezet. De insteek hiervoor is meestal het creëren van een platform waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten. Via dit ene kanaal kan je veel mensen bereiken over een bepaald onderwerp of activiteit dat gerelateerd is aan jouw organisatie. Mensen reageren sneller op een bericht, en voegen iets toe aan dit bericht, waar jij als organisatie of de andere groepsleden voordeel van hebben. Juist omdat het korte en up-to-date berichtjes zijn, is Facebook hiervoor een ideaal communicatiemiddel. Je leest snel een berichtje, of bekijkt eerder een filmpje om meer te weten te komen over het onderwerp of activiteit. Beeldmateriaal (foto’s/animaties/cartoon) geeft kleur aan je pagina en maakt het bericht aantrekkelijk om te lezen.
Met een Facebookpagina heb je niets te verliezen, behalve tijd. Maar ik weet zeker dat zich dit op een andere manier terugbetaalt. Kijk vooral wat past bij jouw organisatie, heb je iets te vertellen en te delen, zorg dat je gezien wordt. Geef jezelf de tijd om het uit te proberen. Zoek de juiste toon. Zorg in het begin voor een bepaalde structuur, kies een vaste dag of bepaald tijdstip om een berichtje te maken en plaatsen. Wees creatief. Zie wat er dagelijks om je heen gebeurt. Misschien kan je die gebeurtenis gebruiken en delen op Facebook (uiteraard gerelateerd aan jouw organisatie). Wissel af, de ene keer een foto, de andere keer een link, of een blog, of een video. Altijd met een stukje eigen tekst. Jouw relaties bepalen de waarde van jouw content. Monitor en beloon jouw relaties voor hun inspanningen om jouw organisatie vrijwillig onder de aandacht te brengen. Organiseer een rondleiding of klantendag, of geef de 10e like een voucher met korting of stuur ze persoonlijk iets toe. Facebook identificeert jouw doelgroep.