social media
contactgegevens
Kirsten van Stein Callenfels
0654 635 943 kirsten@siermediacommunicatie.nl

geven

gepubliceerd door op Dec 1, 2016 in communicatie

Sinterklaas, Kerstmis, het is de maand december, waarin de nadruk op geven ligt. Niet cadeaus, maar tijd en aandacht zijn de meest kostbare geschenken van dit moment. In de privésfeer wordt (krampachtig) nagedacht over de invulling van deze dagen. Reclames forceren de gedroomde werkelijkheid. Ze spelen in op onze behoefte om ergens bij te horen, samen te zijn, geliefd te worden, tijd en oog voor elkaar te hebben. Door het jaar genomen, wat geven wij elkaar?

Volgens traditie geven organisaties kerstpakketten en kerstborrels. In de laatste weken van het jaar voeren managers de eindejaarsgesprekken met medewerkers. De beoordeling en bijbehorende salariswijziging geven je een gevoel waarmee je het komende jaar weer vooruit kan (of moet). Word je gezien en gewaardeerd in jouw organisatie? Komt de waarde die je inbrengt overeen met wat je ontvangt?

De expositie #SafePassage van kunstenaar Ai Weiwei in FOAM getuigt hiervan. Ik realiseerde me dat zijn werk laat zien wat iemand in essentie nodig heeft. Bestaansrecht, geborgenheid, veiligheid. Ai Weiwei geeft de mensen die hij ontmoet een gezicht en een plek op deze wereld. Je ziet op zijn foto’s wat zijn contact met mensen doet. Stralende ogen, een lach, een traan, licht, lucht, plezier en strijd. Bekijk daarom de wereld eens door zijn ogen via Instagram.

Geven motiveert, maakt blij, stelt gerust. Elke dag weer. Bij geven denk ik aan tijd, aandacht, liefde, ruimte, uitleg, complimenten, feedback, erkenning, richting. Waar je ook bent ter wereld, wat je ook doet, wie er voor, naast of achter je staat. Iedereen kan geven. Echter, de vorm en het moment van geven bepaal jezelf.